газета для изучающих английский язык School English
главная газета газета online activities recreation anglosphere world friends форум
ЕГЭ | english | lyrics 
School English
  • Подготовка к письменной части экзамена
  • Упражнение на использование языка
  • Диалог
  • Аудирование
  • Грамматика и лексика
  • Mondegreen
  • Итоги конкурса поэтов-переводчиков
  • Cultural awareness
  • Перевод с английского языка на основе функционального подхода к грамматике (3)
  • Перевод с английского языка на основе функционального подхода к грамматике (2)
  • реклама

    activities /

    Газета School English #15-16, 2003

    Развитие навыков


    Елена Евгеньевна Клековкина Елена Евгеньевна Клековкина
    Председатель предметной комиссии ЕГЭ по английскому языку в Самарской об ласти в 2002 и 2003 гг.
        Дорогие друзья!

        При подготовке к экзамену важно знать его точный формат (о нем дает представление демонстрационная версия экзамена); уметь выполнять задания тестового типа, содержащиеся в экзамене. Но еще более важно – правильно выбрать учебные пособия, которые помогут вам развить коммуникативные умения чтения, аудирования, письменной и устной речи. При этом совершенно не обязательно, чтобы учебник точно копировал задания, которые содержатся в ЕГЭ. Важно, чтобы в нем содержались упражнения, развивающие те навыки и умения, которые требуются при общении на английском языке, и, следовательно, проверяются на экзамене.

        Сегодня мы знакомим вас с одним из учебных комплексов, которые могут помочь вам успешно подготовиться к ЕГЭ по английскому языку. Это учебник нового поколения New Millenium English, который рекомендован Министерством образования Российской Федерации для использования в средней школе. Он создан российскими учителями-практиками в рамках одного из проектов Британского Совета и печатается издательством ТИТУЛ. Познакомьтесь с несколькими заданиями из учебника New Millenium English для 11-го класса.


    1. Speaking

    Задание для развития устной речи.

    Одно из проверяемых умений в устной части ЕГЭ по иностранным языкам – умение выразить и аргументировать свою точку зрения в диалоге с собеседником. Предлагаемое упражнение помогает вам вспомнить те речевые конструкции, которые могут вам при этом понадобиться и попрактиковаться в их употреблении в разговоре со своим одноклассником. Предлагаемая тема очень интересна, есть о чем поспорить, и фактов для обсуждения достаточно.

    A. Discuss the facts given in the For Your Info box above:

    1 Do you find any of these facts striking / interesting / unbelievable?
    2 Do you think the figures would be the same for Russia?
    3 What idea do they support? Do you support this idea? Why? Why not?

    B. Would you prefer life without television?
  • Work in pairs where one person is for and one is against television.
  • Try to persuade each other to change his / her opinion.
  • Use the Language Support box.


  • For Your Info

    1 American children spend 1,500 hours a year in front of the TV.
    2 American parents spend only 38.5 minutes a week in meaningful conversation with their children.
    3 Only one out of seven named TV when asked what their idea of a good day was.
    4 Over 50 per cent of British children have their own TV in their bedroom.
    5 Sixty-six per cent of Americans regularly watch television while eating dinner.
    6 Parents often do not allow children onto the streets so children end up watching TV.

    LANGUAGE SUPPORT

    Language of persuasion

    formal
  • I can assure you that...
  • I urge you to...
  • I call upon you to...
  • I appeal to you to...


  • less formal
  • Please consider + V-ing...
  • As I’m sure you’ll agree...
  • You can take my word for it that...
  • You can take it from me that...
  • You need to think about...


  • fairly informal
  • The truth/fact is that...


  • informal
  • Believe me,...



  • 2. Reading

    Задание для развития умений чтения.

    Это задание помогает потренировать умения просмотрового чтения. Постарайтесь ответить на вопросы как можно быстрее, не вчитываясь внимательно в текст, а просматривая его. Попробуйте сориентироваться в содержании частей текста по их названиям, по первым и заключительным фразам абзацев.

    Еще одно умение, которое развивает это упражнение, это умение определять значение слов и фраз по контексту. Оно совершенно необходимо при чтении и без всякого сомнения пригодится вам на экзамене. Но для этого необходимо второй раз, и уже очень внимательно, прочитать текст.

    A. Which of the questions from the list below can you answer before reading the text?

    1 How will homes be powered?
    2 How will food be cooked?
    3 What will homes be like?
    4 What will furniture be like?
    5 How will homes be kept clean and tidy?
    6 How will homes be heated?
    7 How will home security be provided?
    8 How will crops be cultivated and harvested?
    9 How will livestock be reared (выращивать, о животных)?
    10 How will diseases be treated?
    11 How will fuel be produced?
    12 How will disabled people be helped to lead fuller lives?

    B. Read the five short texts and say which of the questions from you can answer after reading.
    What science can do

    A. Powerful but cordless
        Cords and wires are likely to disappear from our homes after 2015. Extremely efficient batteries will provide cable-free operation of many household devices, including vacuum cleaners, computers and irons. For this reason plug sockets will be replaced by battery re-charging stations. Most of the electricity required in such wireless power networks will be generated by conventional technology, although advanced solar panels, wind and wave power generators will become quite common. Some high-tech homes will use other alternative energy sources.

    Does this mean batteries:
    a) producing a good result?
    b) working well without wasting time, money, energy?

    B. User-friendly space
        Movable walls made of lightweight sound-proof materials will allow us to section off another bedroom for a visitor or create a large single space to host a party in just halt an hour. Other walls will function as huge screen displays. Still more flexibility will be achieved with multi-purpose furniture. At our request it will change structure and shape, or even the colour and texture of the covering.

    Which of the Russian equivalents suits the context best:
    a) обычный?
    b) привычный?
    c) удобный?

    C. Who’ll clean the house?
        By 2050 computers will be almost in complete control of our homes. Small and cheap, they will sense changes outside and inside and adjust light, temperature and humidity levels automatically. They will check efficient use of energy for heating and cooling and operate numerous electro-mechanical devices, e.g. they will immediately detect litter dropped oh the floor and send a robot vacuum cleaner to clean it up.

    What do these devices have in common?

    Which is a better translation:
    a) регулировать?
    b) настроить?
    c) приспособить?

    D. My home is my castle
        Sophisticated networks of small TV cameras linked to sensors will make our homes safe and secure. Police will be automatically alerted if an unauthorised visitor tries to enter. You will never lose your key, as biometric locks will replace traditional ones. To get in a sensor will scan your hand or eye.

    What do you think it means? Find two more words close in meaning in these five texts.

    What sort of person is this?

    E. Kitchens will be smart too
        Kitchens filled with vegetable peelings, dirty dishes and unpleasant smells will become things of the past. Advances in both microchip and biotechnology will change them completely. A smart fridge will keep an eye on the quantity and quality of the food stored in it and automatically notify the nearest shop if you are short of fruit or milk. Cookers will scan cooking data on the food and apply the right amount of heat for the right amount of time. Electric dish-washers will probably become outdated too as dirty dishes made of biodegradable materials will be used to fertilise the soil in the garden.

    Which is the best translation for this word:
    a) использовать?
    b) применить?
    c) other?


    3. Use of English

    Задание для развития навыка словообразования.

    Это упражнение по своему оформлению отличается от заданий, содержащихся в ЕГЭ, однако очень успешно может помочь подготовиться к их выполнению, поскольку развивает именно те умения, которые в экзамене оцениваются.

    Fill in the gaps with a word built with the help of these word-building elements:
    -less, re-, -able, -proof, multi-.
  • The words in italics will help you.
  • Change the form if necessary.


  • 1 Oxygen has no colour and taste, but although it is ... and ... we can sense immediately if it is missing in the atmosphere.
    2 People in this area have to be .... They speak the languages of the neighbouring villages.
    3 On board a spaceship in the absence of acceleration, objects and people weigh nothing. ... is one the main difficulties for astronauts.
    4 We considered this question last year and made a decision. Anyway, under the pressure of the new facts we have to ... it.
    5 Don’t mind the water. This material is ... .
    6 One can observe some organic molecules through a powerful electron microscope. But, normally, molecules are not..., they are too small.
    7 Don’t worry about bad weather with these new synthetic materials. The house is completely ....
    8 The waste is processed for use as fertilizer. The aim to make 95% of it....
    9 What if some fool presses this red button? — Don’t worry, this device is ....
    10 This criterion can be applied to any research paper. In fact, it is ... to any paper which has a clearly defined purpose.




    Читать еще в этой рубрике:

    Читать еще в этом номере:



           

    реклама


    поиск

    свежий номер
    School English #6, 2011
    купить
    подписаться


    реклама



    партнёры
    FranCite

    ссылки



    Сайт является творческим продуктом ООО "Концепт". При использовании материалов ссылка обязательна.