С наступившим вас Новым 2006 годом, годом Огненной собаки по восточному календарю. О преданности и верности этого животного слагаются легенды. Познакомиться с одной из подобных историй мы вам предложили в декабрьском номере SE, не забывая про задание на использование языка. Рассказ назывался A Meeting at Night (приносим свои извинения за опечатку, допущенную в слове Night в предыдущем номере газеты и за дублирование задания в разделе «Чтение»). Приводим рассказ полностью с выполненным заданием.
A Meeting at Night
It was dark and raining hard when I first saw it and even now I’m not sure what it was that made me notice it. I had been driving a long time without stopping for a rest because I had to get to the port to catch the last ferry to the island. If I missed this one I would have to sleep in the car, and I didn’t want to do that in such bad weather, so I had kept driving. And there it was, running beside the car with long, easy strides. It didn’t look at me at all, its eyes were fixed firmly on the road ahead as it ran. I don’t know how long it had been there, but it didn’t seem at all tired. I wanted to stop the car to see what would happen, but I was afraid of missing the ferry, so I kept going and tried to ignore it. Surely it would get tired soon and lose me.
I was wrong. When I arrived at the port twenty minutes later it was still there, sitting and looking at me hopefully with bright black eyes. I still have that dog. I call him Sprinter.
Ключи к первому заданию этого же раздела: В10 (coldest); B11 (had); B12 (arrived); B13 (disappointed);
B14 (himself); B15 (woke); B16 (oddly); B17 (different).
Уважаемые старшеклассники!
Сегодня мне хочется, чтобы вы потренировались в выполнении третьего задания в разделе «Аудирование». Да, да, не удивляйтесь. Мы сможем с вами это сделать. Речь идет об упражнении, которое снимает трудность при выполнении самого сложн ого из трех заданий на аудирование. Это упражнение заключается в том, чтобы правильно прочитать задание, то есть уметь выделить главные слова в вопросе и отметить себе, какую информацию вы должны услышать, чтобы ответить на вопросы задания.
1
a. Read through the questions below and underline the important words. What information do you have to listen for? (What...? Who ...? How many...? When ...? etc)
b. You will hear people talking in six different situations. For questions 1-6, choose the best answer (A, B or C).
1 You hear a History student talking. When did Germany and Andorra sign the peace treaty?
A before World War Two B during World War Two C at the end of World War One
2 You hear a boy talking to his mother. What does he say about Caligula?
A He had a good sense of humour. B He was a serious person. C He was definitely mad.
3 You are listening to a radio programme. How many days did Julius Caesar add to the year 46 BC?
A 1 day B 66 days C 67 days
4 You hear a tour guide talking. What does he say about King Ludwig?
A He admired Wagner. B He didn’t know Wagner at all. C He was unfamiliar with Wagner’s music.
5 You hear a teacher talking to her class. What does she want her students to do?
A watch a film about the Spanish Explorers B write an essay about the Spanish Explorers C gather material about the Spanish Explorers
6 You hear two people talking. Who are they talking about?
A a soldier B a politician C an explorer
c. Which words helped you choose your answers?
Теперь предлагаем вам подумать над следующими темами для подготовки к устной части экзамена. Цель этого упражнения – попытаться составить план логического высказывания по каждой теме в пятиминутный промежуток времени.
2
Give a 2-minute talk on :
recycling
going to the dentist
your area
food
TV programmes
smoking
You have to talk for 1.5-2 minutes. The teacher will listen until you have finished. Then she/he will ask you some questions.
Примите к сведению, что учитель задает вопросы, чтобы помочь вам полнее раскрыть тему беседы.
Следующие тексты дают возможность не только попрактиковаться в употреблении грамматических форм и в умении правильно использовать средства словообразования, но и информацию, которую можно использовать в монологических высказываниях.
3
Прочитайте текст и преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце каждой строки так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали контексту.
With our 0) increasingly hectic pace of life, it is becoming more and more difficult to eat properly. 1) ……….............. snacks and fast food seem to have become the norm. This may be having a 2) …………………… effect on people’s waistlines, but did you know that it can also cause wild mood swings and 3) ……………………..?
Food is an important part of the body-mind 4) ………………………… and as researchers point out, it is particularly our 5) ………………… of sugary, fatty and carbohydrate-loaded foods that 6) …………… affect the way we feel. These foods trigger the body’s production of so-called neurotransmitters, chemicals 7) …………………. messages from one nerve cell to the other, which provides a seemingly 8) ………………………. improvement of mood. Thus a crunchy bar of chocolate or piece of sticky pastry may make you feel better, but 9) …………………… this feeling is usually short-lived. The reason is simple. Though our blood sugar level initially peaks, it 10) …………….. slumps again, and we are soon left feeling worse than before.
INCREASE HURRY NOTICE DEPRESS RELATE TAKE DRAMA TRANSFER MIRACLE FORTUNATE RAPID
Приведенный ниже текст предполагает знание фразовых глаголов, что не включено в материал ЕГЭ. Этот текст могут использовать учащиеся, которым позволяет уровень знания языка, в тематическом монологическом высказывании.
4
a. Fill in the correct particles, then explain the phrasal verbs.
Meat production takes a lot of land and uses 1) …………………… a lot of water. If you don’t to give
2) ……………… meat completely, try cutting 3) …………………… the amount of meat you eat.
It may be fashionable to buy bottled water, but tap water is just as good. Filters can be used to improve the taste and you don’t end 4) …………………… a pile of plastic bottles that have to be thrown 5) …………………… .
If your food is wrapped 6)……………… in paper and plastic, of it can be recycled? Read the green guide to recycling and try to look 7) …………………… products with less packaging.
The UK uses around 10 billion plastic bags every year. Most of them aren’t biodegradable and they end 8) …………………… in landfill sites. Switch to a re-usable carrier for your shopping.
b. What would you do to help? To make the world greener.
1. name something you could give up. 2. name something you could cut down on. 3. name something you shouldn’t throw away.
Все задания из пособия, подготовленного секцией английского языка Федерального экспертного совета Министерства образования и науки РФ имеет гриф «Допущено Министерством образования и науки Российской Федерации».
С наилучшими пожеланиями в новом году, Наталья Кузнецова, Методист John Parsons Bookshop (ЦентрКом-Самара)